أتصل بنا
الرئيسية > الأخبار المُثبتة > السيسي “قائد الانقلاب” : لن نترك مواجهة الإرهاب وإحنا مش هنسيب سيناء لأحد !
إعلان

السيسي “قائد الانقلاب” : لن نترك مواجهة الإرهاب وإحنا مش هنسيب سيناء لأحد !

 

عبد الفتاح السيسي قائد الانقلاب العسكرى

القاهرة : أحمد حسن (اللواء الدولية)

قال قائد الانقلاب العسكرى فى مصر عبد الفتاح السيسي، اليوم السبت، إن القوات المسلحة لن تترك سيناء لأحد ولن تتخلى عن مواجهة الإرهاب.

وأضاف السيسي، في كلمة مسجلة بثها التلفزيون المصري عقب انتهاء اجتماعه بالمجلس العسكري، إرداة مصر هي المستهدفة من العمليات الإرهابية .. وقال “أحنا هننتصر في المعركة ديه”.

وتابع “مش عاوز أقول الدول اللي خاضت معارك ضد الإرهاب في أفغانستان وفي العراق كانت بتمشي وتسيب الإرهاب .. ولكن في مصر أحنا مش هنسيب ده أحنا مش هنسيب سيناء لحد ما تبقى بتاعة المصريين لنموت”.

وقال السيسي إن مصر بتواجه أقوى تنظيم سري في العالم، مضيفا “ده معناه أن المصريين في 30 يونيو خدوا قرار من أخطر القرارات في العصر الحديث، وعشان كده أنا جيت يوم 21 يوليو قولت أنا عاوز تفويض في مواجة الإرهاب”.

وأضاف “أنا بأكد أن يوم 21 يونيو أحد أكبر القيادات لهذا التنظيم (جماعة الإخوان المسلمين) طلب لقاء معايا شخصيا لمدة 40 دقيقة وأكثر وقالي هتلاقي ناس من كل ربوع الدنيا جاية تحاربكم من أفغانستان وسوريا ومصر وغيرها”.

وتابع السيسي “أنا كنت عارف كويبس قوي أن ده اللي هيحصل، وأنتو يا مصريين كنتو عارفين أننا هنواجه موجة إرهاب كبيرة قوي لأننا بنواجه تنظيم في أقوى حالاته ناجح ومنظم”.

وقال “في دول مش هتسبنا في حالنا الدول ديه”، وأضاف المواجهة ديه مواجة صعبة وقوية وشريرة وهتاخد وقت طويل بيدفع تمنها المصريين “لكن اللي ماتوا ولادكم ولاد الجيش وهما مستاعدين يدفعوا التمن ده”.

 

تمت القراءة 105مرة

عن جريدة اللواء الدولية

جريدة اللواء الدولية
يومية - سياسية - مستقلة

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*

إعلان
إلى الأعلى
Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE